Άλιμος Online

Πως να τρώμε και γιατί

Πως να τρώμε και γιατί

Στόχος αυτού του διόλου γοητευτικού άρθρου είναι να δώσει λίγες οδηγίες για σωστή διατροφή μέσω συλλογής διάσπαρτων πληροφοριών. Ελπίζω να τα καταφέρει.

Του Ιατρού Δημήτρη Χατζή

Το μαγείρεμα των τροφών ταυτίζεται με την απαρχή τού πολιτισμού, σηματοδοτεί κάθε περίοδο της ανθρώπινης εξέλιξης και ιστορίας, χαρακτηρίζει τις κοινωνίες, και από λίγους αιώνες αναφέρεται και ως τέχνη του μαγειρέματος.

Το ανθρώπινο είδος, ως και τα συγγενικά του (ουρακοτάγκος,χιμπατζης) είναι πρωτίστως φυτοφάγα και δευτερευόντως κρεατοφάγα. Αυτό εκφράζεται γονιδιακά, και ως δημιουργία των οργάνων του πεπτικού. Ενός μεγάλου συστήματος που έχει ως σκοπό τον εφοδιασμό με ενέργεια αλλά και άλλων αναγκαίων ουσιών για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού.

Η υπέρμετρη κατανάλωση ζωικής προέλευσης τροφίμων σε συνδυασμό με τη λανθασμένη διαχείριση τους, η παχυσαρκία, αναδεικνύονται ως κυρίαρχοι παράγοντες νοσηρότητας και θνητότητας στις δυτικές κοινωνίες.

Η διάρκεια της πέψης των φυτικών τροφών,φρούτων, λαχανικών, καρπών, οσπρίων είναι περίπου 2 ώρες, ενώ του κρέατος ως και άλλων ζωικών τροφών είναι εργώδης, με συμμετοχή και συχνά δοκιμασία πολλών οργάνων, και διάρκεια πάνω από 4 ώρες.

Άρα, συμπερασματικά, η πρώτη οδηγία είναι να τρώμε τροφές φυτικής προέλευσης διότι έτσι είμαστε φτιαγμένοι από τη φύση.

Πόσες φορές την εβδομάδα; Όλες τις ημέρες, συμπληρωματικά καταναλώνουμε και ζωικές τροφές λίγες φορές την εβδομάδα.

ΠΩΣ να τις τρώμε; Στη μικρότερη δυνατή θερμοκρασία μαγειρέματος.

1) Από τις ωμές τροφές:

Αποκομίζουμε σημαντικό όφελος διότι πλην εξαιρέσεων παίρνουμε το μέγιστο της διατροφικής τους αξίας, σε βιταμίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες, προβιοτικά, φυτικά έλαια. Όλες οι πάρα πάνω ουσίες είναι συμβατές με τις σύγχρονες απόψεις για μακροζωία, αντικαρκινική δράση, αντιαθηρογόνο δράση(καρδιακά συμβάματα, αγγειακά εγκεφαλικά κλπ.).Μειονέκτημα το μικροβιακό φορτίο που παραμένει υψηλό, ως και οι χημικές ουσίες από τα φυτοφάρμακα. Ο κίνδυνος μειώνεται κατακόρυφα με το καλό πλύσιμο των ωμών τροφών(όχι σαπούνισμα).Τις επιλέγουμε με τη μικρότερη δυνατή πρόσμειξη ή επαφή με βιομηχανικά-χημικά προϊόντα.

2)Τις Βρασμένες τροφές σε θερμοκρασία 100-110C:

Η ιδανική τροφή είναι αυτή της κατσαρόλας .Επιτυγχάνεται σχεδόν αποστείρωση της τροφής, όφελος από τη διάσπαση του αμύλου, μερική διάσπαση των ινών του κρέατος, ικανοποιητικό επίπεδο βιταμινών, μικρή αλλοίωση των λιπών. Το μείγμα βρασμένων τροφών συνοδευόμενων από ωμές φυτικές (σαλάτες ή λαχανικά) είναι το ιδανικό γεύμα. Με μικρές έξυπνες προσθήκες, όπως το να προσθέτουμε το ελαιόλαδο ή άλλα αντιοξειδωτικά στο τέλος του βρασμού επιτυγχάνουμε άριστο αποτέλεσμα για την υγεία μας.

3)Τις ψητές τροφές:

Θερμοκρασία από 180-220C στο φούρνο,200-230C στο τηγάνισμα, έως 350C στα κάρβουνα, συνήθως κρέας .Μετά από έκθεση των τροφών σε αυτές τις θερμοκρασίες στα υπολείμματα πλέον βιταμινών προσθέτουμε την σχεδόν πλήρη έλλειψη αντιοξειδωτικών ουσιών, την αλλοίωση των ωφέλιμων λιπών, έως και την καύση(καρβούνιασμα) της τροφής, με τη δημιουργία καρκινογόνων ουσιών (βενζόλιο,κυκλικοί υδρογονάνθρακες). Συνολικά αυτές οι τροφές είναι κακής ποιότητας με μόνο όφελος τον σύντομο χρόνο μαγειρέματος. Συνιστάται μόνο η περιστασιακή χρήση.

Από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας συνιστάται η πλήρης αποχή από τα αλλαντικά, έχουν αποδεδειγμένα καρκινογόνο δράση. Όσον αφορά τα αλκοολούχα επιλέγουμε ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ (μπύρα,κρασί!).Τα υψηλής περιεκτικότητας αλκοολούχα εμφανίζουν υψηλή τοξικότητα και αλλοιώσεις στο ανώτερο πεπτικό.

Το αλάτι δεν είναι υποχρεωτικό στη διατροφή μας. Το φαγητό με πολύ αλάτι είναι αιτία ώστε να το χαρακτηρίσουμε ανθυγιεινό. Επίσης τα μπαχαρικά, προκαλούν μικροεγκαύματα στο πεπτικό ως και μία υπερβολική δυσκολία στην πέψη(βαρύ φαγητό), ας τα χρησιμοποιούμε ελάχιστα ή καθόλου. Η αληθινή τέχνη του μαγειρέματος είναι η προσθήκη και η μείξη ουσιών και γεύσεων διά των φυσικών συστατικών των τροφών.

Θεωρώ ότι η σωστή διατροφή και ο έλεγχος του βάρους θα πρέπει να έχουν κυρίαρχο ρόλο στον τρόπο ζωής μας. Είναι συνώνυμα της υγείας, της αισθητικής, είναι πολιτισμός.

 

Ευχαριστώ τις φίλες-ασθενείς Ελισάβετ και Τατιάνα για την πρόσκληση να γράψω ιατρικά θέματα στην ιστοσελίδα τους και να δώσω συνέντευξη. Θα επανέλθουμε με άλλα θέματα ευρέως ιατρικού ενδιαφέροντος, και όπου τα ΜΜΕ παρουσιάζουν ελλειπή ενημέρωση. Θεωρώ ότι είμαι μικρός ακόμα για να δώσω συνέντευξη (sic) και θα την δώσω...του χρόνου.

 

Ο χρήστης κατανοεί και αποδέχεται ότι δεν του παρέχεται το δικαίωμα να αναπαράγει, αντιγράφει, πωλεί, μεταπωλεί ή/και εκμεταλλεύεται εμπορικά με οποιονδήποτε τρόπο σύνολο ή μέρος του περιεχομένου του alimosonline.gr - Οποιαδήποτε αναπαραγωγή περιεχομένου απαιτεί την έγγραφη συγκατάθεση του συντάκτη. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο info@alimosonline.gr