Συμβουλές

Το αιώνιο δίλημμα: Κουραμπιές ή μελομακάρονο;

Ένα από τα μεγάλα διλήμματα της ζωής (!), πλάι στο σουβλάκι ή πίτσα, Βίσση ή Βανδή, Βουγιουκλάκη ή Καρέζη, βουνό ή θάλασσα, είναι  και το κουραμπιέδες ή μελομακάρονα.

Τι πιο ωραίο χριστουγεννιάτικο θέαμα από τη γιορτινή πιατέλα στρωμένη με κουραμπιεδάκια και μελομακάρονα πάνω στο τραπέζι;

Γλυκέ μου κουραμπιέ... Και μόνο στο άκουσμα της γλυκιάς του λέξης, ενεργοποιούνται όλες μας οι αισθήσεις. Το μικρό εύθραυστο χριστουγεννιάτικο γλυκάκι,  αποτελεί το πιο μυρωδάτο σύμβολο των Χριστουγέννων. Η μικρή κάτασπρη μπαλίτσα με το ανθόνερο, το βούτυρο, τα τραγανά αμύγδαλα και την ζάχαρη άχνη, λιώνει μέσα στο στόμα δίνοντας στο ουρανίσκο την μέγιστη απόλαυση. Η ετυμολογία της λέξης κουραμπιέ προέρχεται από το Qurabiya στα Αζέρικα και Kurabiye στα Τούρκικα. 

Τα μελομακάρονα από την άλλη, είναι πιο υγιεινή επιλογή ανάμεσα στα υπόλοιπα γιορτινά γλυκίσματα, αλλά σε επίπεδο θερμίδων η δίπλα είναι εκείνη που κερδίζει. Ο κουραμπιές έρχεται τελευταίος, αφού οι θερμίδες του μπορούν να χαρακτηριστούν και «κενές περιεχομένου» και μόνο τα αμύγδαλα που περιέχει, σώζουν την κατάσταση.

Τα μελομακάρονα είναι πιο υγιεινά γιατί δεν περιέχουν βούτυρο, αλλά ελαιόλαδο. Περιέχουν μέλι, που είναι πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών στοιχείων και βιταμινών.΄Ένα μελομακάρονο 50 γραμμαρίων έχει περίπου 180 θερμίδες και 9,5 γρ. λίπους. Η ετυμολογία της λέξης έχει προέλευση αρχαιοελληνική, από την λέξη «μακαρία» και αργότερα όταν η μακαρία (που δεν ήταν άλλο από την ψυχόπιτα), περιλούστηκε με σιρόπι μελιού ονομάστηκε μελομακάρονο.

Οι κουραμπιέδες από την άλλη, έχουν περισσότερα λίπη και θερμίδες. Ένα κομμάτι 50 γραμμαρίων περιέχει 230 θερμίδες και 13,5 γρ. λίπους περίπου.  Περιέχουν βούτυρο που είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, δηλαδή κακά λιπαρά για την καρδιά μας.  Το μόνο καλό υλικό στον κουραμπιέ όπως είπαμε, είναι τα αμύγδαλα.

Τέλος, οι δίπλες είναι χαμηλότερες σε θερμίδες. Μία δίπλα 30 γραμμαρίων, περιέχει 95 θερμίδες και 4,5 γρ. λίπους.  Επίσης, περιέχουν λίγη ποσότητα καρυδιών που είναι ωφέλιμα για τον οργανισμό.

Οπότε, αφού θα κάνετε την «αμαρτία» αυτές τις γιορτινές ημέρες, τουλάχιστον να την κάνετε με όσο το δυνατόν λιγότερες θερμίδες γίνεται, έτσι ώστε να μην μετανιώσετε αργότερα, όταν ανέβετε  στην ζυγαριά.

 

Ελισάβετ Μιτσού