Άλιμος Online

Ο Αλιμιώτης παρασκευαστής του Αγίου Μύρου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Ο Αλιμιώτης παρασκευαστής του Αγίου Μύρου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συναντήσαμε τον Ιωσήφ Κωνσταντινίδη στο φαρμακείο που διατηρεί στον Παλιό Άλιμο. Είναι ένας από τους πέντε εκλεκτούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου, υπεύθυνος για την παρασκευή του Αγίου Μύρου, κάθε 10 χρόνια τέτοιες μέρες, στο Φανάρι.

Η πρώτη φορά ήταν το 1992 και όπως μας είπε « κλήθηκα από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κκ. Βαρθολομαίο να συμμετάσχω στην ομάδα «μυρεψών» που θα παρασκεύαζε το ΄Αγιο Μύρο τον Απρίλιο του 19972 στην Κωνσταντινούπολη. Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που η θρησκεία μας συνεργάζεται άμεσα με την επιστήμη και ιδιαίτερα με την φαρμακευτική τέχνη. Γι’ αυτό το λόγο η συνύπαρξη αυτή και η συνεργασία, σε πολλούς είναι άγνωστη. Για μένα προσωπικά ήταν ιδιαίτερη τιμή να συγκαταλεχθώ ως φαρμακοποιός στη διαδικασία αυτή και να συνεισφέρω τις υπηρεσίες μου στο Οικουμενικό Πατριαρχίο ως «μυρεψός». ΄Εζησα επί πέντε ημέρες τις ωραιότερες εμπειρίες της ζωής μου, συγκερασμένες από θρησκευτική κατάνυξη και επαγγελματική συνείδηση. Πράγματι νιώθει κανείς υπέροχα όταν παρασκευάζει μυστηριακό υλικό το οποίο θα καθαγιασθεί με όλη τη μεγαλοπρέπεια και ειλικρινά αισθάνεται δέος όταν σκέφτεται ότι ιερό υλικό που παρασκευάσθηκε έχει ως προοριισμό να χρίσει νέους Ορθόδοξους, νεοφώτιστους Χριστιανούς και την ελπιδοφόρα νέα γενεά των Ελλήνων».

Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, σπούδασε στην Αστική Σχολή του χωριού του , του Χρυσοκέραμου – ένα χωριό στην ανατολική όχθη του Βοσπόρου που χρονολογείται από την εποχή του Ιουστινιανού. Το χωριό πήρε την ονομασία του από το ναό του Αγίου Γεωργίου που είχε χρυσά κεραμίδια και όταν έδυε ο ήλιο οι ακτίνες του χρύσιζαν όλη την περιοχή. Συνέχισε τα γυμνασιακά του χρόνια στη Μεγάλη του Γένους Σχολή, στο Φανάρι και τα λυκειακά του χρόνια τα πέρασε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Μετά ήρθε στην Ελλάδα και σπούδασε στην Φαρμακευτική Σχολή.

Η ανάθεσή του κυρίου Κωνσταντινίδη στην τόσο σημαντική αποστολή της παρασκευής του Αγίου Μύρου έγινε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο οποίος μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του το 1991 τον κάλεσε για την πρώτη έψηση του Αγίου Μύρου το 1992. Εκτοτε έχουν κάνει μαζί τρεις εψήσεις, το 2002 και η τελευταία ήταν το 2012.

Το ΄Αγιο Μύρο έχει συγκεκριμένες χρήσεις: για να λειτουργήσει μια νέα εκκλησία πρέπει να μυρωθεί η Αγία Τράπεζα, για να βαπτιστεί ένα παιδί και να έχει μια ταυτότητα πρέπει να μυρωθεί, για να γίνει κάποιος ορθόδοξος βασιλιάς πρέπει να μυρωθεί, ή και για να αλλάξουν ετερόδοξοι που έρχονται από άλλη θρησκεία πρέπει να μυρωθούν. Αλλά και στην περίπτωση που κάποια εικόνα έχει παρουσιάσει κάτι το ξεχωριστό, όπως για παράδειγμα αν έχει δακρύσει, πρέπει και σε αυτήν την περίπτωση να μυρωθεί.

Τα συστατικά είναι 57, μαζί με τα αιθέρια έλαια που είναι γύρω στα 12 περίπου. Ενδεικτικά ας αναφέρουμε κάποια από αυτά τα συστατικά. Η βάση είναι βέβαια το λάδι, δεύτερο συστατικό είναι το κρασί, ανθόνερο, ροδόνερο, μαστίχι, μοσχολίβανο μεντζουβί, πιπέρι μαύρο, ινδικό φύλλο, αρωματικά κάρυα, σμύρνα, ξυλοβάλσαμο, καρποβάλσαμο κ.ά. Η συνταγή ισχύει από το 1836 που καθιερώθηκε, επί Πατριάρχου Σωφρονίου, και δεν έχει αλλαχτεί καθόλου. Από τα 57 συστατικά τα 55 είναι φυτικά και τα 2 είναι ζωικής προέλευσης.

Η τελετή της παρασκευής της έψησης και του καθαγιασμού του Αγίου Μύρου αρχίζει το Σάββατο του Λαζάρου. Την Κυριακή των Βαϊων οι 9 κοσμήτορες-μυρεψοί με επικεφαλής τον ΄Αρχοντα Μυρεψό οδηγούνται από τον Μέγα Εκκλησιάρχη μπροστά στον Πατριαρχικό Θρόνο φορώντας λευκούς ποδήρεις χιτώνες. Τη Μεγάλη Δευτέρα ο Πατριάρχης τελεί τον Μικρό Αγιασμό και ραντίζει όλα τα σκεύη, τους λέβητες, τα δοχεία και τις πρώτες ύλες. Πρώτος ρίχνει στους λέβητες σε σχήμα ΣΤΑΥΡΟΥ, λάδι και κρασί, σέπαλα και πέταλα . Στη συνέχεια ανάβει την πρώτη φλόγα στους λέβητες που μέχρι και την Μεγάλη Τετάρτη θα συνεχίσει να καίει με τεμάχια από εικόνες και φρύγανα.

Την Μεγάλη Τετάρτη από το πρωί αρχίζει η σταδιακή μείωση της έντασης της φωτιάς ούτως ώστε το μεσημέρι να ξεκινήσει η διαδικασία της απόσταξης, του φιλτραρίσματος και του καθαρισμού του υλικού. Αφού γίνει η πρώτη επεξεργασία του περιεχομένου των πέντε λεβήτων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης προσθέτει αιθέρια έλαια, ροδέλαιο, έλαιο κίτρου, δαφνέλαιο, έλαιο δενδρολίβανου, νάρδου κ.α. Μετά το πέρας του ευχέλαιου το απόγευμα της Μεγ. Τετάρτης μεταγγίζεται το υλικό σε αργυρά δοχεία και μεταφέρεται στο παρεκκλήσι του Αγ. Ανδρέα όπου παραμένει μέχρι το πρωί της Μεγ. Πέμπτης.διαδικασία Οι χώροι όπου εξελίσσεται η διαδικασία παρασκευής, έμψησης και φύλαξης του Αγίου Μύρου είναι το Ιερό Κουβούκλιο και το Μυροφυλάκιο. . Ο κόσμος πάει και παρακολουθεί από τα παράθυρα την όλη διαδικασία και κάποιες ώρες ανοίγουν τις πόρτες για να μπουν και να κάνουν μια στροφή με την κουτάλα και να έχουν κι εκείνοι μια πιο άμεση αίσθηση συμμετέχοντας ενεργά στην παρασκευή του Αγίου Μύρου.

Υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες ότι υπήρχε ως επίσημη συνταγή από τον 8ο αιώνα, αλλά πιστεύεται ότι προϋπήρχε. Η συνταγή που χρησιμοποιείται σήμερα είναι αυτή που ακολουθείται από το 1836.

Ευχαριστήσαμε τον κύριο Κωνσταντινίδη για τις τόσο σπάνιες πληροφορίες και όπως μας είπε « πρόκειται για πολύτιμη αποστολή που προκαλεί δέος και έντονο το αίσθημα της ευθύνης, γεμίζοντας συγχρόνως την ψυχή γαλήνη και ευδαιμονία»

 

Ελισάβετ Μιτσού

Ο χρήστης κατανοεί και αποδέχεται ότι δεν του παρέχεται το δικαίωμα να αναπαράγει, αντιγράφει, πωλεί, μεταπωλεί ή/και εκμεταλλεύεται εμπορικά με οποιονδήποτε τρόπο σύνολο ή μέρος του περιεχομένου του alimosonline.gr - Οποιαδήποτε αναπαραγωγή περιεχομένου απαιτεί την έγγραφη συγκατάθεση του συντάκτη. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο info@alimosonline.gr