Άλιμος Online

Συνέντευξη με τον Αλιμιώτη φωτογράφο Αλέξανδρο Αντωνιάδη, γωστό και ως «Zizanius»

Συνέντευξη με τον Αλιμιώτη φωτογράφο Αλέξανδρο Αντωνιάδη, γωστό και ως «Zizanius»

Συναντήσαμε τον Άλεξ Αντωνιάδη – ή άλλιώς «Zizanius» – σε γνωστό cafe της πόλης μας. Είχε τύχει να δούμε φωτογραφίες του – πρόσφατα μάλιστα είδαμε φωτογραφίες του και στην Athens Voice – και μας είχε κινήσει το ενδιαφέρον να γνωρίσουμε αυτόν τον νέο σχετικά φωτογράφο, με τις τόσο «δυνατές» φωτογραφίες.  Θελήσαμε να μας ξεναγήσει στον κόσμο της φωτογραφίας και της δικής του πραγματικότητας που δημιουργεί με κάθε μαγικό κλικ της μηχανής του.

Άλεξ, έχεις γεννηθεί στον Άλιμο; Σχολείο πήγες στην πόλη μας;

Είμαι βέρος Αλιμιώτης! Δημοτικό πήγα στο 1ο (στην Φαν Βάϊκ), Γυμνάσιο στο 1ο και  Λύκειο στο 4ο Αλίμου.

Γνώριζες από μικρός ότι ήθελες να ασχοληθείς με την φωτογραφία ή προέκυψε στην πορεία; Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με την φωτογραφία;

Πάντα μου άρεσε να τραβάω φωτογραφίες, σαν χόμπι όμως, στις διακοπές, στα ταξίδια, κλπ.  Το να ασχοληθώ συστηματικά και επαγγελματικά με την φωτογραφία, αυτό προέκυψε τα 5 τελευταία χρόνια.  Σπούδασα Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Αμερικάνικο Κολλέγιο (Deree College) και  μιας και οι γονείς έχουν μία εμπορική εταιρεία με εξοπλισμό και αναλώσιμα πληροφορικής, το σχέδιο ήταν να μπω στην εταιρεία.  Αλλά από κάποιο σημείο και μετά, δεν ήθελα να ξυπνάω το πρωί και να σκέπτομαι «Ωχ, πρέπει να πάω για δουλειά».  Ήθελα να κάνω επάγγελμα κάτι που μου αρέσει πραγματικά και η «εικόνα» είναι κάτι που με συναρπάζει. Φυσικά όταν το κάνεις για επάγγελμα, δεν φωτογραφίζεις  πάντα κάτι που σου αρέσει, αλλά το να ασχολούμαι με την εικόνα, εμένα πάντα με διασκέδαζε.

Η εξέλιξή σου φωτογραφικά, έγινε μέσα από την εμπειρία ή μέσα από ένα εργαστήρι (σχολή) και τελικά ποιο από τα δύο είναι πιο σημαντικό;

Είμαι αυτοδίδακτος. Με βοήθησαν διάφοροι φωτογράφοι που δούλεψα πλάι τους για την πρακτική μου, χωρίς πληρωμή φυσικά. Με βοήθησε επίσης πολύ το internet, κάτι που οι παλαιότεροι φωτογράφοι δεν είχαν ως βοήθημα. Φυσικά ακόμη εξελίσσομαι και το θέμα είναι να βρεις έναν τομέα στην φωτογραφία που να έχεις κλίση, που να σου αρέσει πραγματικά. Εγώ ασχολούμαι περισσότερο με την food photography και πρόσφατα ξεκίνησα συνεργασία με τον «Γαστρονόμο».  Είναι τι αρέσει στον καθένα, π.χ. οι φωτογράφοι που φωτογραφίζουν γάμους, πρέπει να είναι πολύ κοινωνικοί.  Εμένα, εκτός του να φωτογραφίζω τα φαγητά, μου αρέσει και να τα καταναλώνω  (γελάει). Μου αρέσει το φαγητό, έχω καλή σχέση με αυτό, σχετίζομαι με αυτό.

Ποια θέματα προσεγγίζεις με τον φακό σου και ποια σε αφήνουν αδιάφορο;

Η μόδα με αφήνει αδιάφορο, όχι πως δεν είναι ενδιαφέρον θέμα, απλά εμένα δεν μου λέει κάτι. Προσωπικά εμένα μου αρέσει το φαγητό και τα ταξίδια. Και το απόλυτα ιδεώδες για μένα είναι να συνδυάζονται αυτά τα δύο, πράγμα που μπορώ και το κάνω με τα περιοδικά που συνεργάζομαι. Επίσης μου αρέσει η φωτογραφία δρόμου, αλλά αυτό το κάνω σαν χόμπι. Νοιώθω όμορφα όταν πηγαίνω μια βόλτα με την μηχανή στο χέρι. Το κάνω σαν ξεκούραση από την επαγγελματική φωτογράφιση. Η φωτογραφία δρόμου είναι μία πρόκληση. Μπορεί να γυρίσεις σπίτι έχοντας τραβήξει μία φωτογραφία μόνο, ή να έχεις τραβήξει εκατό. Τα πάντα είναι η στιγμή! Το ρεπορτάζ είναι δύσκολο, τους θαυμάζω τους συναδέλφους που το κάνουν, γιατί είναι πολύ δυνατές οι φωτογραφίες που τραβάνε.

Σου αρέσει να φωτογραφίζεις τοπία ή ανθρώπους-πορτραίτα;

Ωραία είναι τα πορτραίτα, γιατί αποτυπώνεις την έκφραση των ανθρώπων, το συναίσθημα, αλλά δεν το κάνω συχνά, δεν με ενδιαφέρουν πολύ.

Εκτός από την φωτογραφία υπάρχει άλλη μορφή τέχνης που ασχολείσαι και πως την συνδυάζεις με την φωτογραφία;

Ασχολούμαι με την ψηφιακή επεξεργασία της εικόνας, αλλά αυτό εξάλλου σχετίζεται με την φωτογραφία. Επίσης, τον τελευταίο καιρό «σκαλίζω» το βίντεο.  Είναι ενδιαφέρον και έχει πολύ μέλλον.

Η φωτογραφία είναι για σένα επάγγελμα;

Ναι, είναι επάγγελμα για μένα πλέον. Με τον «Γαστρονόμο» ξεκινήσαμε συνεργασία πριν ένα χρόνο περίπου. Επίσης, συνεργάζομαι με διάφορες διαφημιστικές εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν κοινωνικές καμπάνιες.  Η εικόνα σε ένα κοινωνικό μέσο δικτύωσης είναι επίκαιρη, είναι για πολύ λίγο διάστημα, κρατάει πολύ λίγο. Οι φωτογραφίες πια δεν κρατάνε πολύ, χρειάζεται διαρκής ανανέωση.  Μία διαφημιστική φωτογραφία πρέπει να ανανεώνεται και αυτό σημαίνει πιο πολύ δουλειά για εμάς.

Ποια είναι τα μαγικά συστατικά κατά την γνώμη σου που χρειάζεται κάποιος για να γίνει καλός φωτογράφος;

 «Όρεξη». Τίποτα άλλο! Όσο καλό εξοπλισμό και να έχεις, αν δεν έχεις «όρεξη», δεν θα βγάλεις καλές φωτογραφίες . Η εικόνα δεν δημιουργείται στην μηχανή, δημιουργείται στο μυαλό, απλά το μέσον είναι η μηχανή! Παλιά τραβούσανε με μηχανές υποδεέστερες από τις σημερινές και όμως έχουν τραβηχτεί πολύ δυνατές φωτογραφίες.  Μέσα στη φωτογραφία υπάρχει ο χαρακτήρας του φωτογράφου , είτε στην επεξεργασία, είτε στην λήψη . «Όρεξη» και μεράκι, είναι τα πιο βασικά που χρειάζεται να έχει ένας καλός φωτογράφος.

Πες μας ορισμένους επώνυμους , τους οποίους έχεις φωτογραφίσει επαγγελματικά;

 Τραβάω αρκετά συχνά τον Λευτέρη Λαζάρου, για το περιοδικό «Γαστρονόμος».  Αλλά και άλλους έχει τύχει να φωτογραφήσω, όπως ο Άκης Πετρετζίκης κ.α.

Πόσο σημαντικό είναι για έναν φωτογράφο μία έκθεση, μία παρουσίαση;

Όλα έχουν να κάνουν με τον χώρο που κινείται ο κάθε φωτογράφος. Ο χώρος που κινούμαι εγώ δεν εμπνέει για έκθεση. Είναι πια εύκολο να κάνει κάποιος έκθεση, ακόμη και σε μία καφετέρια. Και δεν είναι πάντα η καλύτερη φωτογραφία που επιλέγεται ως «καλή».

Είναι δύσκολος ο χώρος της φωτογραφίας;

Ο χώρος της επαγγελματικής φωτογραφίας είναι ένας δύσκολος χώρος. Η εικόνα τρέχει πολύ γρήγορα. Στην αρχή θα δεχτείς κριτική. Το οικονομικό κομμάτι είναι δύσκολο χρειάζεται δικτύωση. Επίσης, ο φωτογράφος δεν έχει ηλικία. Το θετικό είναι ότι στην σημερινή εποχή είναι λιγότερα τα έξοδα της φωτογραφίας. Δεν χρειάζονται πια τα αναλώσιμα (φιλμς, εκτυπώσεις κλπ.) που χρειαζόντουσαν οι παλιοί φωτογράφοι. Στην εμπορική εικόνα υπάρχουν απαιτήσεις. Ορισμένες φορές σου ζητάνε πράγματα με τα οποία δεν συμφωνείς . Πρέπει να λες «Όχι» μερικές φορές , για να μην χαλάς το ύφος και τον χαρακτήρα σου ως φωτογράφος .Μερικές φορές τα χρήματα δεν αξίζουν την δουλειά σου, αλλά την επιλέγεις γιατί σου παρέχει εμπειρία, είναι ενδιαφέρον το θέμα, ή το event και οι άνθρωποι.

Εκτός από την αγορά της τέχνης – που είναι αναμενόμενο να είναι πτώση σε μια Ελλάδα παρατεταμένης οικονομικής κρίσης – πιστεύεις ότι η ίδια η τέχνη, τα έργα, οι καλλιτέχνες, έχουν επηρεαστεί;

Πιστεύω ότι αυτήν την περίοδο της κρίσης, έχουν αυξηθεί  οι άνθρωποι που ασχολούνται με την τέχνη. Ο κόσμος έχει αρχίσει να γράφει πιο πολύ, να ζωγραφίζει, να φτιάχνει χειροποίητα αντικείμενα κλπ. Πιο πολύς κόσμος κυνηγάει αυτό που αγαπάει πια. Και ο υπόλοιπος κόσμος τον στηρίζει.

Ποιά είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν επαγγελματία φωτογράφο και σε έναν άνθρωπο που ανεβάζει «καλλιτεχνικές» φωτογραφίες στα social media;

Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να βγάλει μια καλή φωτογραφία, το θέμα είναι να μπορείς να βγάλεις και δεύτερη καλή. Εκεί ακριβώς είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν επαγγελματία φωτογράφο και σε έναν χρηστή του instagram. Η διαφορά βρίσκεται σε αυτό που οι περισσότεροι λένε «ματιά του φωτογράφου». Όσο για την διαφορά του επαγγελματία με τον χομπίστα είναι ότι, ο επαγγελματίας δεν έχει ωράριο, έχει έξοδα, έχει ευθύνη. Ο επαγγελματίας όταν ξυπνάει το πρωί, πρέπει να πάει και να τραβήξει φωτογραφίες. Ο χομπίστας θα ξυπνήσει το πρωί και αν δει ότι έχει ωραίο καιρό και έχει «όρεξη», θα πάει να τραβήξει φωτογραφίες. Την σημερινή εποχή που υπάρχει το instagram, δίνεται φωνή στον ερασιτέχνη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε βοηθάει γιατί, μπορεί να είσαι σε επίπεδο επαγγελματία και να μην το έχεις συνειδητοποιήσει. Εμένα με βρήκανε από το instagram και προέκυψε η συνεργασία με τον «Γαστρονόμο»!

Πότε χαρακτηρίζεται μια φωτογραφία ως καλλιτεχνική;

Δεν υπάρχει απάντηση. Ο χαρακτηρισμός «καλλιτεχνικές φωτογραφίες», είναι υποκειμενικός. Ποιος αποφασίζει αν μία φωτογραφία είναι «καλλιτεχνική»;  Ποιος αποφασίζει αν μια φωτογραφία είναι «καλή»; Ποιος θα το κρίνει? Και ένα κομμάτι ψωμί πάνω σε ένα τραπέζι, μπορεί να θεωρηθεί «καλλιτεχνική φωτογραφία».   Μερικές φορές, θεωρείται μια φωτογραφία ότι είναι «καλή»  αν έχει πουληθεί ακριβά.

Έχει επηρεαστεί η δουλειά σου από κάποιον μεγάλο φωτογράφο;

Όχι ιδιαίτερα. Βλέπω μια εικόνα και μου αρέσει, μπορεί να είναι μια φωτογραφία στο instagram. Η φωτογραφία είναι να δημιουργήσεις κάτι από το τίποτα. Να δημιουργήσεις στον άλλον,  ένα συναίσθημα!

Πως ονειρεύεσαι τον εαυτό σου στα επόμενα χρόνια;  Τα σχέδια σου;

Να ταξιδεύω στον πλανήτη γη και να φωτογραφίζω. Να με πληρώνουν για να ταξιδεύω και να φωτογραφίζω. Αυτό κάνω στον «Γαστρονόμο» : ταξιδεύουμε και φωτογραφίζουμε τοπικές κουζίνες. Και είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί βλέπεις διαφορετικές κουλτούρες, διαφορετικές κουζίνες. Βλέπεις, γνωρίζεις μέρη και τα βλέπεις από διαφορετική σκοπιά, όχι σαν επισκέπτης. Έχει τύχει να πάμε σε μέρη που είχα ξαναπάει ως τουρίστας και τα βλέπω τελείως διαφορετικά, με άλλο μάτι.

Πολλοί σε ξέρουν με το όνομα «Ζιζάνιους».  Αυτό πως προέκυψε;

Από το σχολείο, μου έμεινε! Ενοχλητικός τύπος (γελάει). Λόγω σκευωριών …  ήμουνα ζιζάνιο!

 

Μίλησε στην Ελισάβετ Μιτσού

Ο χρήστης κατανοεί και αποδέχεται ότι δεν του παρέχεται το δικαίωμα να αναπαράγει, αντιγράφει, πωλεί, μεταπωλεί ή/και εκμεταλλεύεται εμπορικά με οποιονδήποτε τρόπο σύνολο ή μέρος του περιεχομένου του alimosonline.gr - Οποιαδήποτε αναπαραγωγή περιεχομένου απαιτεί την έγγραφη συγκατάθεση του συντάκτη. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο info@alimosonline.gr