Ειδήσεις και νέα του Αλίμου

Η Αλιμιώτισσα Ελένη Σταματούδη μιλάει στο Alimos Online για το νέο της βιβλίο

Η Αλιμιώτισσα Ελένη Σταματούδη μιλάει στο Alimos Online για το νέο της βιβλίο

Με αφορμή την παρουσίαση του νέου βιβλίου της Ελένης Σταματούδη στη θεατρική σκηνή Αλίμου «Κάρολος Κουν», συναντήσαμε τη συγγραφέα των βιβλίων «Savoir Vivre για παιδιά» και συνομιλήσαμε μαζί της.

Η συγγραφέας πρόσφατα κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο της που έχει τίτλο «Savoir Vivre για παιδιά: Καλοί τρόποι στο σχολείο».

Είναι Αλιμιώτισσα και την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στις 18:00 θα παρουσιάσει το δεύτερο βιβλίο της στη θεατρική σκηνή «Κάρολος Κουν».

Πώς και αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή βιβλίων για παιδιά;

Να ξεκινήσω από το γεγονός ότι αγαπώ πολύ τα παιδιά και πιστεύω ότι είναι η παρακαταθήκη μας για το μέλλον. Ταυτόχρονα πιστεύω ότι η συμβίωσή μας σε μία κοινωνία απαιτεί κανόνες και αμοιβαίο σεβασμό, και αυτό είναι κάτι που το αποκτάς σε μικρή ηλικία. Εξ’ ου και το εγχείρημα.

Με τι ασχολείστε;

Είμαι οικονομολόγος με μεταπτυχιακές σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων. Αυτό είναι και το επάγγελμα που εξασκώ. Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι συστηματικά και με τη συγγραφή ενώ μελετώ την παιδική συμπεριφορά. Είναι ένας τομέας που με συνεπαίρνει διότι σχετίζεται με την κοινωνική συμπεριφορά, την ψυχολογία και την καθημερινότητα. Είναι κατά τη γνώμη μου ένας τομέας που πρέπει να μας ενδιαφέρει όλους, ιδίως δε όσους έχουν παιδιά.

Θωρείτε ότι υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης αυτού το τομέα;

Δεν ασχολούμαι με την επιστημονική, ακαδημαϊκή θεωρία σε αυτόν τον κλάδο παρόλο που έχει χρειαστεί να διαβάσω και να μελετήσω σχετικά. Εμένα με απασχολεί η πράξη, η καθημερινότητα. Με απασχολεί η αντίδραση των παιδιών και των γονέων σε κοινωνικές καταστάσεις απλές, όπως να καλημερίζεις τους δασκάλους σου στο σχολείο έως και πιο σύνθετες, πως αντιδράς ή αποφεύγεις περιπτώσεις bullying. Πως όλο αυτό μεταδίδεται σε παιδιά με περιορισμένες εμπειρίες στον κόσμο μας λόγω ηλικίας, με αγνές και τρυφερές σκέψεις, που καλούνται να ενταχθούν σε ένα κοινωνικό πλαίσιο με συμπολίτες τους και άλλα παιδιά. Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα παιδί μπορεί να πληγώσει άλλα άθελά του ή εσκεμμένα. Σε αυτήν την ηλικία οι πληγές είναι πιο βαθιές γιατί τα παιδιά δεν έχουν αναπτύξει κοινωνικά αντισώματα ενώ δεν μπορούν να διυλίσουν την συμπεριφορά τους εύκολα προκειμένου να μην πληγώσουν κάποιον ή να μην τον στενοχωρήσουν.

Πού πιστεύετε ότι οφείλεται τυχόν ανάγωγη ή απρεπή συμπεριφορά κάποιων παιδιών;

Είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο. Παίζουν ρόλο η οικογένεια, το γεγονός ότι οι γονείς πιέζονται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τόσο της εργασίας τους όσο και της οικογένειας. Αυτό σημαίνει λιγότερος χρόνος για τα παιδιά και ταυτόχρονα ένταση, νεύρα, κλπ. Η τηλεόραση και το διαδίκτυο που σε πολλές περιπτώσεις προωθούν επιθετικές και ανάγωγες συμπεριφορές, ενδεχόμενες κακές παρέες, η ανεκτικότητα στην κακή συμπεριφορά στο όνομα μίας ασύδοτης ελευθερίας ή απλώς η αδιαφορία, ακόμη και η κούραση να ασχοληθεί κάποιος και να εξηγήσει σε ένα παιδί τι κάνει λάθος.

Θεωρείτε ότι αυτός είναι ένας τομέας που τον δουλεύει επαρκώς η οικογένεια και το σχολείο;

Δεδομένου ότι δεν υπάρχει χωριστή διδακτική ενότητα στα σχολεία για αυτό, η απάντηση εξαρτάται από το κάθε σχολείο και ιδίως από τον κάθε διευθυντή, εκπαιδευτικό, κοκ. Όπως επίσης εξαρτάται από τον κάθε γονιό και τη σημασία που προσδίδει στους καλούς τρόπους. Τα βιβλία που έγραψα σκοπό έχουν να συνδράμουν στην προσπάθεια αυτή τόσο των γονιών όσο και των σχολείων.

Πόσα βιβλία έχετε γράψει ως τώρα και με ποια κριτήρια επιλέξατε την θεματολογία τους;

Έχω γράψει 2 βιβλία και 1 βρίσκεται υπό έκδοση. Το πρώτο βιβλίο έχει τίτλο «Savoir vivre για παιδιά! Καλοί τρόποι στο τραπέζι» και αναφέρεται στο πως πρέπει να συμπεριφέρεται κανείς όταν τρώει. Θεωρώ ότι το να συντρώγεις με άλλους είναι κάτι που συμβαίνει συχνά αν όχι καθημερινά, είναι επίσης κάτι που χαρακτηρίζει την συμπεριφορά σου και έχει αντίκτυπο στο πως αισθάνονται και όσοι τρώνε μαζί σου.

Το δεύτερο βιβλίο μου έχει τίτλο «Savoir vivre για παιδιά! Καλοί τρόποι στο σχολείο» αναφέρεται στο πως πρέπει να συμπεριφέρεται κανείς στο περιβάλλον του σχολείου.  Πιστεύω ότι οι καλοί τρόποι έχουν στην περίπτωση αυτή αντίκτυπο στους συμμαθητές, τους δασκάλους και τους γονείς εκτός βέβαια από το ίδιο το παιδί. Είναι ένας χώρος που ένα παιδί περνά πολλές ώρες της ημέρας με πολύ κόσμο και είναι γενικότερα ο πρώτος βασικός χώρος κοινωνικοποίησής του. Επιπλέον είναι ένας χώρος που το παιδί μπορεί να έρθει σε επαφή με ακραίες συμπεριφορές (όπως κάθε φορά που κάποιος εκτίθεται στην κοινωνία) όπως bullying, ρατσισμό, εκφοβισμό, κλπ.

Το τρίτο βιβλίο ασχολείται γενικότερα με συμπεριφορές σε δημόσιους χώρους, όπως μέσα μαζικής συγκοινωνίας, θέατρα, κινηματογράφους, κλπ.

Θεωρείτε ότι οι καλοί τρόποι είναι μοχλός ανέλιξης και ευημερίας;

Θεωρώ ότι είναι όλα αυτά και πολλά περισσότερα. Θεωρώ ότι είναι η καλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη και ανέλιξη ενός παιδιού, στην ένταξή του στην κοινωνία, στη δυνατότητά του να κάνει φίλους, να συνυπάρξει σε κοινωνικά σύνολα, να μάθει να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του όπως καθορίζονται από την ηλικία του και το σχολείο.

Αυτό που δεν πιστεύω είναι ότι οι καλοί τρόποι είναι για τους λίγους μόνον ή είναι κάτι το ελιτίστικο. Τα βιβλία μου δεν αποτελούν εγχειρίδια καλών τρόπων με την έννοια του πρωτοκόλλου. Αποτελούν αναγνώσματα που σκύβουν πάνω από το παιδί, το ακούν και μιλούν την γλώσσα του. Για αυτό θεώρησα απαραίτητη την ύπαρξη χιούμορ. Δεν υπαγορεύουμε, δεν κουνάμε το δάκτυλο. Συζητάμε.

Πράγματι το βιβλίο σας έχει υπέροχες εικόνες και πολύ χιούμορ.

Η εικονογράφηση σε ένα παιδικό βιβλίο είναι καθοριστικής σημασίας γιατί τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες των 4 έως 10 ετών μαθαίνουν κυρίως με την εικόνα. Η εικονογράφος του βιβλίου, έχει κάνει εξαιρετική δουλειά, αποδίδει τα κείμενα υπέροχα και οι εικόνες της έχουν μεγάλη ευαισθησία.

Ήθελα τα βιβλία αυτά να κάνουν την διαφορά στον τομέα τους. Δεν ήθελα να είναι βιβλία της μίας ανάγνωσης. Το παιδί και ο γονιός πρέπει να γυρίζουν ξανά και ξανά σε αυτά, να υπενθυμίζουν συμπεριφορές, να αντλούν αναλογίες από την καθημερινή συμπεριφορά του παιδιού τους. Για αυτό και τα βιβλία μπορεί να απευθύνονται σε παιδιά, αφορούν ωστόσο εξίσου γονείς και εκπαιδευτικούς.

Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στα βιβλία;

Το βιβλίο το αγκάλιασαν γονείς και εκπαιδευτικοί με μεγάλη ζέση και ενδιαφέρον. Το πρώτο βιβλίο έχει κάνει ήδη τρεις εκδόσεις και το δεύτερο ήδη δύο εκδόσεις. Λαμβάνω πολλές προσκλήσεις από σχολεία για να το παρουσιάσω σε παιδιά, η οποία δεν σας κρύβω ότι είναι μία πολύ ευχάριστη διαδικασία. Θυμάμαι όταν μία μικρή μου είπε σε μία παρουσίαση «κυρία, εγώ τα λέω στον μπαμπά μου αλλά δεν ακούει. Μιλάει στο κινητό όσο τρώμε!».

Ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να περάσετε στους αναγνώστες μας;

Δικαιούμαστε όλοι καλή συμπεριφορά από τους άλλους, ακόμη και αν κάνουμε λάθη. Αλάνθαστος ουδείς!

 

Η παρουσίαση του βιβλίου στον Άλιμο:

Η παρουσίαση του βιβλίου της Ελένης Σταματούδη «Savoir Vivre για παιδιά. Καλοί τρόποι στο σχολείο» θα γίνει την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στις 6 το απόγευμα στην Θεατρική Σκηνή Αλίμου Κάρολος Κουν (Υψηλάντου και Θησείου, Άλιμος).

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι Υφυπουργοί Παιδείας Ζέττα Μακρή και Άγγελος Συρίγος, ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ’ Αθήνας Ιωάννης Κουμέντος και η Σχολική Ψυχολόγος Ειρήνη Μπαϊρακτάρη.

Την εκδήλωση θα συντονίσει η δημοσιογράφος και φιλόλογος Βίκυ Φλέσσα και θα προλογίσει ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης. Η είσοδος είναι ελεύθερη.