Το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει μία μεγάλη ιστορία και εκατομμύρια ανθρώπων το είχαν επισκεφτεί όσο λειτουργούσε.
Και ποιός δεν βρέθηκε στην αίθουσα αναχωρήσεων του, δεν περίμενε ένα αγαπημένο του πρόσωπο με αγωνία, ποιος δεν έχει παραλάβει την βαλίτσα του εκεί; Το αεροδρόμιο που βρισκόταν ακριβώς δίπλα μας έχει μία πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.
Είναι μεγάλη φυσικά και έτσι εμείς σας παρουσιάζουμε μερικά ενδιαφέροντα facts για τον αερολιμένα. Πότε φτιάχτηκε ο 1ος διάδρομος, πότε ιδρύθηκε η Ολυμπιακή Αεροπορία και πότε πραγματοποιείται η τελευταία πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
-Το 1938 άρχισε να φτιάχνεται ο 1ος διάδρομος προσγείωσης μήκους 1800 μέτρων στον Δυτικό Αερολιμένα.
-Το 1950 προστέθηκε ο 2ος διάδρομος μήκους 2250 μέτρων με τον 1ο διάδρομο να αυξάνεται στα ίδια μέτρα.
-Μέσα σε 8 χρόνια ο κεντρικός διάδρομος άγγιξε τα 3000 μέτρα.
-Τον Ιούλιο του 1956 ο Αριστοτέλης Ωνάσης ίδρυσε την Ολυμπιακή Αεροπορία και στις 6 Απριλίου 1957 έγινε το παρθενικό ταξίδι με δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Λίγο αργότερα εγκαινιάστηκαν δρομολόγια στο εξωτερικό, με πρώτα Αθήνα-Ρώμη-Παρίσι- Λονδίνο και λίγο αργότερα έφτασαν Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή. Την 1η Ιουνίου 1966 εγκαινίασε δρομολόγιο Αθήνα-Νέα Υόρκη, χωρίς ενδιάμεση στάση.
-Η Ολυμπιακή Αεροπορία γνώρισε μεγάλες δόξες, ενώ οι στολές των αεροσυνοδών σχεδιάζονταν από διάσημους μόδιστρους όπως Pierre Cardin, Coco Chanel, Γιάννη Τσεκλένη κλπ. Οι αεροσυνοδοί επιλέγονταν με υψηλού επιπέδου κριτήρια.
-Το 1969 εγκαινιάστηκε ο ανατολικός αερολιμένας και ο δυτικός παραδόθηκε σε αποκλειστική χρήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Ο ανατολικός δόθηκε στην χρήση των αλλοδαπών αεροπορικών εταιρειών.
-Συνολική έκταση του αεροδρομίου 5.287 στρέμματα και περίμετρο 13 χιλιόμετρα.
-Στις 22 Ιανουαρίου 1973 έγινε κάτι που άλλαξε το μέλλον της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Σκοτώθηκε ο γιος του Αριστοτέλη Ωνάση, Αλέξανδρος, σε αεροπορικό δυστύχημα και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα ο Ωνάσης να χάσει κάθε ενδιαφέρον για την Ο.Α.
-Τον Ιανουάριο του 1975 πούλησε την Ο.Α. στο Ελληνικό Δημόσιο. Από εκείνη τη στιγμή και μετά άρχισαν άπειρες απεργίες.
-Στις 28 Μαρτίου 2001 έγινε η τελευταία πτήση Αθήνα-Θεσσαλονίκη και το νέο αεροδρόμιο στα Σπάτα ξεκίνησε τη λειτουργία του.
Πάντως, αυτήν την αίσθηση που είχες, όταν πλησίαζες να προσγειωθείς στο Ελληνικό, που έβλεπες την θάλασσα και πιάτο ο Υμηττός, το αεροδρόμιο των Σπάτων δεν θα σου την προσφέρει ποτέ.
Ελισάβετ Μιτσού
Φωτογραφία: Liza's Photographic Archives