Αναμνήσεις

Μετρό Αθήνας: Σαν σήμερα πριν 19 χρόνια άλλαξε η ζωή των Αθηναίων

Μετρό Αθήνας: Σαν σήμερα πριν 19 χρόνια άλλαξε η ζωή των Αθηναίων

Σαν σήμερα πριν 19 χρόνια, στις 29 Ιανουαρίου του 2000, τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο τμήμα του έργου του Μετρό της Αθήνας και άλλαξε την καθημερινότητα των Αθηναίων.

Σε μία πόλη που είχε ταλαιπωρηθεί πολύ από το κυκλοφοριακό, και μετά από 8 χρόνια εργασιών, τέθηκε σε λειτουργία η Γραμμή 2 «Σύνταγμα-Σεπόλια» και η Γραμμή 3 «Εθνική Άμυνα-Σύνταγμα», συνολικού μήκους 13 χλμ. με 14 σταθμούς.

Ένα εκατομμύριο άτομα επισκέφθηκαν το Μετρό την πρώτη ημέρα λειτουργίας του και ήταν τέτοια η κοσμοσυρροή, που οι υπεύθυνοι της Αττικό Μετρό αναγκάστηκαν να ανοιγοκλείνουν τις εισόδους των σταθμών για να αποτραπούν ατυχήματα.

Μία ημέρα πριν, στις 28 Ιανουαρίου, είχαν γίνει τα εγκαίνια από τον τότε Πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, παρουσία του Κωστή Στεφανόπουλου, ο οποίος ήταν Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, επέτρεψε τη δωρεάν μετακίνηση των επιβατών για «να εξοικειωθεί το κοινό με το νέο μέσο». Από τις 30 Ιανουαρίου, ξεκίνησε η κανονική λειτουργία, με την καταβολή αντιτίμου για το εισιτήριο.

Το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς προστέθηκε στο δίκτυο, το τμήμα της Γραμμής 2 Σύνταγμα-Δάφνη, μήκους 5 χλμ. με 5 νέους σταθμούς.

Το τμήμα του βασικού έργου Σύνταγμα - Μοναστηράκι της Γραμμής 3, με 1,4 χλμ. σήραγγας και ένα σταθμό, παραδόθηκε τελικά σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2003. Τον Ιούλιο του 2004 παραδόθηκε η επέκταση προς το Αεροδρόμιο, για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων.

Τον Απρίλιο του 2013 λειτούργησε η επέκταση της γραμμής 2 από τον Άγιο Αντώνιο στην Ανθούπολη που περιελάμβανε και τον σταθμό Περιστέρι. Τον Ιούλιο του 2013 εγκαινιάστηκε η επέκταση της γραμμής 2 από τον Άγιο Δημήτριο στο Ελληνικό κάτω από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Τον Δεκέμβριο του 2013 δόθηκε σε λειτουργία ο σταθμός Αγία Μαρίνα της γραμμής 3.

Στις 25 Σεπτεμβρίου του 2014 παρουσιάστηκε το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής, Άλσος Βεΐκου - Γουδή. Η κατασκευή του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2026.

Έχει υπολογιστεί, ότι η λειτουργία του Μετρό μείωσε κατά 71.000 τα Ι.Χ. αυτοκίνητα που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης, η, ισοδύναμα μείωσε την κίνηση με Ι.Χ. κατά 335.000 οχηματοχιλιόμετρα ημερησίως.  Λόγω του Μετρό, οι ρύποι από τα οχήματα μειώθηκαν κατά 8% μέσον όρο.

Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν όμως, ότι η ιστορία του Μετρό είχε ξεκινήσει από τη δεκαετία του ’50. Τότε άρχισε, ο σχεδιασμός για τη δημιουργία του δικτύου.