Αναμνήσεις

Το πρώτο κινηματογραφικό στούντιο του Φίνου ήταν στο Καλαμάκι

Στην οδό Αθανασίου Διάκου 4,6 και 8 στο Καλαμάκι ξεχώριζαν 3 πέτρινα καλοδιατηρημένα σπίτια που έχτισε ο Νικόλαος Μαλτέζος το 1921.

Των Παπαπαναγιώτου, που είχε καφενείο στην Ομόνοια, του καπνέμπορα Αλεξίου και του Νικ. Μαλτέζου, το οποίο είχε νοικιάσει στον κινηματογραφιστή Φιλοποίμενα Φίνο για να το μετατρέψει σε  στούντιο.


Από τον πατέρα του ο Φίνος  πήρε τα πρώτα ερεθίσματα για την 7η Τέχνη. Λάτρευε να περνάει τις ώρες του στην καμπίνα προβολής του Αλκαζάρ και το 1930 κατάφερε να δημιουργήσει μηχάνημα ήχου στον κινηματογράφο. Μέχρι τότε, οι ομιλούσες ταινίες ήταν με ντουμπλάρισμα ήχου.

Ο επόμενος στόχος  του ήταν να γυρίσει μία ομιλούσα  ελληνική ταινία.  Για αυτό το λόγο, το 1938 ίδρυσε τα « Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» στο Καλαμάκι, στην οδό Αθανασίου Διάκου 4, στον Ζέφυρο, μαζί με τους Σκούρα, Προβελέγγιο, Χλοϊδη, και τους αδελφούς Δριμαρόπουλους.  Στις 15 Απρίλιου του 1940  βγήκε στις αίθουσες η πρώτη ομιλούσα ελληνική ταινία « Το Τραγούδι του Χωρισμού» , με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και την Λήδα Μιράντα.  Διάρκεια ταινίας 68 λεπτά.  Ο Φίνος εκτός από υπεύθυνος των τεχνικών θεμάτων , ήταν και ο σκηνοθέτης της ταινίας. Η πρώτη και τελευταία φορά που λειτούργησε ως σκηνοθέτης.  Το σενάριο ήταν του Δημήτρη Μπόγρη.

Τα μελλοντικά του σχέδια ήταν να ιδρύσει μία κινηματογραφική επιχείρηση.  Τα σχέδιά του όμως αυτά, τα διακόπτουν τα σύννεφα του πολέμου.  Την 28η Οκτωβρίου του 1940 οι Ιταλοί μας κηρύσσουν τον πόλεμο.  Ο Φίνος, ως γνήσιος πατριώτης, παρουσιάζεται μαζί με άλλους στην Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού προσφέροντας τις υπηρεσίες του.   Συγκροτούν συνεργείο λήψεων επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο.  Γυρίζουν σκηνές για τα « Επίκαιρα» , μεταφέροντας στον κόσμο που τα έβλεπε,  τον ηρωϊσμό των Ελλήνων που πολεμούσαν.

Στις 6 Απριλίου του 1941 εισβάλουν οι Γερμανοί στην χώρα μας.  Στις 27 Απριλίου καταλαμβάνουν την Αθήνα.  Καταστρέφουν τα μηχανήματα του Φίνου και ψάχνουν μανιωδώς   τα αρνητικά των  « Επικαίρων»  για ευνόητους λόγους.   Ο Φίνος καταφέρνει να κρύψει και να διασώσει μερικά εξ αυτών, και είναι τα μόνα που υπάρχουν σήμερα από τις σκηνές του  πολέμου.

Από αυτή την μανία τους, δεν γλύτωσε ούτε το στούντιο της οδού Αθανασίου Διάκου 4 στο Καλαμάκι , στο οποίο λεηλάτησαν τον εξοπλισμό και  το κατέστρεψαν ολοσχερώς.

Το πείσμα του Φίνου ήταν μεγάλο και Τα μελλοντικά του σχέδια ήταν να ιδρύσει μία κινηματογραφική επιχείρηση.  Τα σχέδιά του όμως αυτά, τα διακόπτουν τα σύννεφα του πολέμου.  Την 28η Οκτωβρίου του 1940 οι Ιταλοί μας κηρύσσουν τον πόλεμο.  Ο Φίνος, ως γνήσιος πατριώτης, παρουσιάζεται μαζί με άλλους στην Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού προσφέροντας τις υπηρεσίες του.   Συγκροτούν συνεργείο λήψεων επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο.  Γυρίζουν σκηνές για τα «Επίκαιρα» , μεταφέροντας στον κόσμο που τα έβλεπε,  τον ηρωϊσμό των Ελλήνων που πολεμούσαν.



Στις 6 Απριλίου του 1941 εισβάλουν οι Γερμανοί στην χώρα μας.  Στις 27 Απριλίου καταλαμβάνουν την Αθήνα.  Καταστρέφουν τα μηχανήματα του Φίνου και ψάχνουν μανιωδώς   τα αρνητικά των  «Επικαίρων» για ευνόητους λόγους.   Ο Φίνος καταφέρνει να κρύψει και να διασώσει μερικά εξ αυτών, και είναι τα μόνα που υπάρχουν σήμερα από τις σκηνές του  πολέμου.

Από αυτή την μανία τους, δεν γλύτωσε ούτε το στούντιο της οδού Αθανασίου Διάκου 4 στο Καλαμάκι, στο οποίο λεηλάτησαν τον εξοπλισμό και το κατέστρεψαν ολοσχερώς.

Το πείσμα του Φίνου όμως ήταν μεγάλο.  Στα τέλη Μαρτίου του 1943, ο Φίνος ιδρύει σε άλλο χώρο  την «Φίνος Φίλμ», παρουσιάζοντας την δεύτερη ομιλούσα ελληνική ταινία Η συνέχεια είναι γνωστή. Τα πέτρινα σπίτια στο Καλαμάκι δόθηκαν αντιπαροχή την δεκαετία του '90.



Ελισάβετ Μιτσού